Filmy i Spektakle

Spektakle

„Proces”

Kadr ze spektaklu Proces

autor: Franz Kafka
przekład: Bruno Schulz
adaptacja i reżyseria: Marek Mokrowiecki
scenografia: Marian Fiszer
opracowanie muzyczne: Krzysztof Wierzbicki
wizualizacje: Mariusz Pogonowski
premiera: 30 marca 2014 r.

“Oniryczny, mroczny, irracjonalny. Teatr Dramatyczny im.J.Szaniawskiego w Płocku zaprasza w podróż po świecie Franza Kafki, w którym nie ma nic pewnego. Są tylko pytania bez odpowiedzi.

Józef K., urzędnik, zostaje aresztowany w środku nocy w swoim mieszkaniu. Powody aresztowania nie są znane. K. nie zostaje zamknięty w więzieniu, może pracować i wieść swoje dotychczasowe życie, ale odtąd każdy jego krok będzie kontrolowany. Nagle wszyscy ludzie wokół niego okażą się zamieszani w sprawę i nie wiadomo już komu może ufać. K. zaczyna walkę o własną wolność błądząc po arkanach władzy, która okazuje się być wszechmocną siłą zdolną do zniszczenia wszystkiego”.

Filmy

„Zieja – Nie zabijaj nigdy nikogo”

Zieja - plakat filmu

reżyseria: Robert Gliński
scenariusz: Wojciech Lepianka
gatunek: Biograficzny / Dramat
produkcja: Polska
premiera: 28 sierpnia 2020 r.
czas trwania: 112 min.

Lata 70-te. Major SB chce „kupić” naiwnego księdza Zieję i zrobić z niego agenta, który skompromituje opozycję. Przesłuchania księdza stają się naturalnym pretekstem do wędrówki przez historię Polski wieku dwudziestego – od wojny bolszewickiej 1920 roku, przez II wojnę światową, aż do czasów współczesnych. Okazuje się, że naiwny ksiądz Zieja to mądry buntownik. Nie godził się na świat, w którym żył. Wyprzedzał swoją epokę. Samotna wędrówka bez paszportu do Rzymu w latach 30-tych, była myśleniem o Unii Europejskiej. Udzielenie katolickiego pogrzebu samobójczyni (w latach 20-tych ubiegłego wieku), to sprzeciw wobec kościelnych reguł. Głoszenie hasła „nigdy nie zabijaj nikogo, nawet swoich wrogów” w czasie II wojny światowej było sprzeciwem wobec mitów patriotycznych i zapowiadało modne później postawy pacyfistyczne. Zieja stawiał na szali swoje życie i wolność, w imię wyznawanych wartości moralnych, etycznych i religijnych. Film „Zieja” wyrasta z nurtu polskiego katolicyzmu, który jest oparty na wysokich standardach etycznych, ubóstwie i tolerancji oraz szacunku i miłości do drugiego człowieka.

„Nędznicy”

Nędznicy - plakat filmu

reżyseria: Ladia Ly
scenariusz: Ladj Ly / Giordano Gerderlini
gatunek: Dramat
produkcja: Francja
premiera: 15 maja 2020 r.
czas trwania: 102 min.

Na paryskim przedmieściu Montfermeil, znanym ze słynnej powieści Victora Hugo jako miejsce policyjnej samowoli i siedziby społecznego marginesu, stan rzeczy od wieków nie uległ zmianie. Szeregi lokalnego posterunku policji zasilił nowy brygadier Stéphane Ruiz. Z bronią w kaburze i pałkami w rękach jego nowi towarzysze czynią na dzielnicowych ulicach to, co określają mianem sprawiedliwości. Wątpliwy porządek zaprowadzają do czasu, aż pewnego dnia zostają uwiecznieni przez drona pewnego chłopca.

„Wysoka dziewczyna”

Wysoka dziewczyna - plakat filmu

reżyseria: Kantemir Balagov
scenariusz: Kantemir Balagov / Aleksander Terekhov
gatunek: Dramat
produkcja: Rosja
premiera: 16 maja 2019
czas trwania: 130 min.

Leningrad, koniec 1945 roku. Film opowiada przede wszystkim o kobiecym doświadczeniu wojny i został zainspirowany głośną książką noblistki Swietłany Aleksijewicz. Seans „Wysokiej dziewczyny” to znój, pot i łzy, dotyk obrazu zupełnie pozbawionego sentymentalizmu i fałszywej nuty kina historyzującego. Życie w tużpowojennym Leningradzie Kantemir Bałagow sprowadza do żarłocznego wypełniania pustki, gwałtownego przylegania do konkretnych ludzkich ciał i poszukiwania emocji o ekstremalnej intensywności. Na przekór wyobrażeniu, że koniec walki to początek marzeń o stabilizacji.

„Bóg istnieje, a jej imię to Petrunia”

Bóg istnieje, a jej imię to Petrunia - plakat filmu

reżyseria: Teona Stugar Mitewska
scenariusz: Teona Strugar Mitevska / Elma Tatragić
gatunek: Dramat
produkcja: Belgia / Chorwacja / Francja / Macedonia / Słowenia
premiera: 10 lutego 2019 r.
czas trwania: 100 min.

Akcja filmu rozgrywa się w prowincjonalnej Macedonii podczas Święta Epifanii, prawosławnego odpowiednika naszych Trzech Króli. Zgodnie z tradycyjnym obrządkiem, miejscowy pop wrzuca do rzeki drewniany krzyż, za którym do wody wskakują mężczyźni. Ten, któremu uda się wyłowić relikwię, może liczyć na dobrobyt przez cały rok. Problem w tym, że po raz pierwszy krzyż wyławia kobieta, tytułowa Petrunia, wprawiając lokalną społeczność w osłupienie. Omal nie dochodzi do linczu, ale bohaterka nie zamierza ustąpić.Film bazuje na autentycznych wydarzeniach, które przed kilkoma laty wywołały w bałkańskich mediach falę dyskusji o pozycji kobiet w Kościele i społeczeństwie.

„Proxima”

Proxima - plakat filmu

reżyseria: Alice Winocour
scenariusz: Alice Winocour
gatunek: Dramat
produkcja: Francja / Niemcy
premiera: 7 września 2019 r.
czas trwania: 107 min.

„Proxima” film w reżyserii Alice Winocour powstał w autentycznych lokacjach Gwiezdnego Miasteczka koło Moskwy, w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej i na terenie kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Sara jest astronautką. Jako jedyna kobieta bierze udział w wyczerpującym szkoleniu Europejskiej Agencji Kosmicznej. Kiedy zostaje wybrana na członka załogi misji „Proxima” jej dotychczasowe życie zaczyna się komplikować. Jako astronautka jest gotowa, by spełnić swoje marzenia i polecieć w kosmos, jako mama boi się rozłąki z córką. Każda decyzja decyzja jest dobra i zła jednocześnie. Wyprawa w kosmos czasami okazuje się mniejszym wyzwaniem niż zwykłe życie na Ziemi.

„Nic nie ginie”

Nic nie ginie - plakat filmu

reżyseria: Kalina Alabrudzińska
scenariusz: Kalina Alabrudzińska
gatunek: Dramat
produkcja: Polska
premiera: 14 czerwca 2019 r.
czas trwania: 71 min.

Klaudia, osaczona przez krytyczną matkę, obsesyjnie niesie pomoc innym. Przemek wielbi Polskę i nienawidzi głupich ludzi. Czyli wszystkich. Donatello kocha żółwie błotne, Aktor – tylko siebie. Maja żyje i chilluje jak Netflix przykazał. Wszyscy biorą udział w terapeutycznym turnusie pod troskliwym okiem Remka. I tworzą najsmutniejszą komedię roku. Bohaterowie filmu są częścią silnej i ważnej społeczności – społeczności samotnych ludzi. Życie wymaga od nich zmian, którym nie potrafią sprostać. Dopiero gdy zdają sobie sprawę z siły przyrody – siła zaczyna rosnąć w nich. Gdy pozwalają naturze działać, ich własna natura zaczyna się zmieniać.

„Kłamstewko”

Kłamstewko - plakat filmu

reżyseria: Lulu Wang
scenariusz: Lulu Wang
gatunek: Dramat / Komedia
produkcja: Chiny / USA
premiera: 25 stycznia 2019 r.
czas trwania: 98 min.

Podstawą dzieła jest prawdziwe kłamstwo. Rodzina decyduje się ukryć przed ukochaną babcią złe wieści o jej stanie zdrowia i odwiedzić ją tłumnie pod naprędce skleconym pretekstem: hucznym weselem kuzyna. Reżyserka puszcza do widza oko i jednocześnie wręcza mu klucz do jego interpretacji. „Kłamstewko” to bowiem film-oksymoron. Śmiech miesza się w nim ze łzami, miłość wyraża się za pomocą (pozornej) obojętności, a lokalne obyczaje z łatwością dają się przetłumaczyć na uniwersalny język.

„Dzięki Bogu”

Dzięki Bogu - plakat filmu

reżyseria: François Ozon
scenariusz: François Ozon
gatunek: Dramat
produkcja: Belgia / Francja
premiera: 10 grudnia 2018 r.
czas trwania: 137 min.

Oparty na faktach nowy film François Ozona to trzymająca w napięciu opowieść o tym, jak ofiary pedofilii w Kościele organizują się po 30 latach, aby w końcu wymierzyć sprawiedliwość. Alexandre mieszka w Lyonie z żoną i pięciorgiem dzieci. Jest przykładowym katolikiem. Pewnego dnia odkrywa, że ksiądz Preynat, który go skrzywdził kiedy był harcerzem, nadal pracuje z nieletnimi. Postanawia działać. Wkrótce dołączają do niego dwie inne ofiary księdza: François i Emmanuel. Film „Dzięki Bogu” skupia się właśnie na ofiarach i to jest jego wielka siła. Ukazuje ich skomplikowane relacje z bliskimi i nieoczywisty stosunek do wiary. Światowa premiera filmu odbyła się na Berlinale, gdzie otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia – Wielką Nagrodę Jury. Miesiąc później, kardynał Philippe Barbarin (przedstawiony w filmie) został skazany na pół roku więzienia za tuszowanie pedofilii.

„Wszystko dla mojej matki”

Wszystko dla mojej matki - plakat filmu

reżyseria: Małgorzata Imielska
scenariusz: Małgorzata Imielska
gatunek: Dramat
produkcja: Polska
premiera: 16 września 2019 r.
czas trwania: 103 min.

Olka ma siedemnaście lat. Za ciągłe ucieczki z domu dziecka, sąd umieszcza ją w zakładzie poprawczym. Ola ma w życiu pod górkę. O rodzinie może tylko marzyć, dach nad głową to dla niej szary sufit zakładu poprawczego, jej plan dnia wyznacza regulamin instytucji, a sypialnię dzieli z narkomanką i morderczynią. Życie społeczne ogranicza do mrukliwie-przemocowych relacji z podobnymi jej wyrzutkami. Zwykle milczy, lecz jej psie spojrzenie mówi wiele. Dziewczyna chce do mamy – kiedyś zawodowej biegaczki, nieco później alkoholiczki, która dziś nie daje znaku życia. Środkiem do celu ma być bieganie; a nuż sukces na bieżni dotrze do uszu tej, która Olę porzuciła.

„Ojciec”

Ojciec - plakat filmu

reżyseria: Kristina Grozeva i Petar Valchanov
scenariusz: Kristina Grozeva
gatunek: Dramat
produkcja: Grecja / Bułgaria
premiera: 2 lipca 2019 r.
czas trwania: 87 min.

Film otwiera scena pochówku starszej kobiety. Wśród żałobników szybko rozpoznajemy jej zdenerwowanego męża, Vasila. Irytacja krewkiego mężczyzny wzmaga się, gdy syn – mimo jego próśb – nie chce zrobić pamiątkowych zdjęć trumny z ciałem nieboszczki. To pierwsza spośród wielu scysji pomiędzy bohaterami. Po pogrzebie matki Pavel najchętniej wróciłby do swoich codziennych obowiązków i ciężarnej żony, zwłaszcza że w towarzystwie ojca nie czuje się zbyt komfortowo. Ten natomiast jest przekonany, że zmarła żona próbuje się z nim skontaktować zza grobu.

„Kraina miodu”

Kraina miodu - plakat

reżyseria: Tamara Kotevska i Ljubomir Stefanov
gatunek: Dokumentalny
produkcja: Macedonia
premiera: 28 stycznia 2019 r.
czas trwania: 87 min.

Pięćdziesięcioletnia Hatidze mieszka z chorą matką w opustoszałej macedońskiej wiosce. Hoduje pszczoły i jest ostatnią z linii niezależnych pszczelarzy. Główna bohaterka – wspomniana Hatidze – i jej niedołężna matka to jedyne mieszkanki starej osady bez elektryczności, bieżącej wody, kanalizacji i wszelkiej innej „cywilizacyjnej” infrastruktury. Dniom i miesiącom rytm nadaje zbieranie miodu oraz pszczelarskie rytuały: śpiew, taniec, gesty, wycieczki na targowiska w Skopije i na lokalne festyny z okazji Święta Wiosny. W słabym świetle świec i w pustce, która otacza ciało z każdej strony, lekarstwem na serce staje się opieka, empatia, drobne czułostki wymieniane między przykutą do łóżka matką-drzewem (sama tak o sobie mówi) a córką-dotykiem. Życie tutaj – jakkolwiek pretensjonalnie by to zabrzmiało – jest dłonią przebierającą po spróchniałym pniu.

„Jojo Rabbit”

Jojo Rabbit - plakat filmu

reżyseria: Taika Waititi
scenariusz: Taika Waititi
gatunek: Dramat / Komedia / Wojenny
produkcja: Czechy / Niemcy / Nowa Zelandia / USA
premiera: 8 września 2019 r.
czas trwania: 108 min.

Młody Niemiec Jojo, członek nazistowskiej organizacji dla młodzieży Jungvolk, pomaga Żydówce. Jednocześnie próbuje pozostać nazistą. W „Jojo Rabbit” na Holokaust i wojnę patrzymy oczami 10-letniego Johannesa Betzlera, który wraz z matką Rosie mieszka w małym niemieckim miasteczku. Choć bohater nosi z dumą mundurek Hitlerjugend, a jego niewidzialnym kumplem jest sam Führer trudno nazwać go nazistą. Przy całym swoim zacietrzewieniu malec wydaje się uosobieniem naiwnej niewinności. Wyjazd na obóz młodzieżówki NSDAP traktuje jako klawą chłopacką przygodę. Zaczadzenie barbarzyńskim światopoglądem w przypadku Jojo wydaje się pokłosiem samotności: tęsknoty za przebywającym na froncie ojcem, żałoby po stracie starszej siostry, niedoboru prawdziwych przyjaciół. Szansa na odtrucie pojawi się w momencie, gdy chłopiec odkryje, że w jego domu ukrywa się żydowska nastolatka.

„1917”

1917 - plakat filmu

reżyseria: Sam Mendes
scenariusz: Sam Mendes / Krysty Wilson-Cairns
gatunek: Dramat / Wojenny
produkcja: Hiszpania / Indie / Kanada / USA / Wielka Brytania
premiera: 25 grudnia 2019 r.
czas trwania: 119 min.

Dwóch młodych żołnierzy – Schofield i Blake dostają rozkaz przedostania się za linie wroga, aby dostarczyć tajną wiadomość, która pozwoli brytyjskim żołnierzy uniknąć wpadnięcia w śmiertelną pułapkę. Żołnierze muszą przedrzeć się za linię wroga, żeby powstrzymać atak brytyjskiego batalionu i uchronić kolegów (w tym rodzonego brata Blake’a) przed rzezią w zaplanowanej przez Niemców zasadzce. Stawka jest zatem typowa dla kina wojennego: jeśli bohaterom nie uda się zdążyć na czas, ze światem pożegna się 1600 ludzkich istnień. W tym schemacie Blake daje się rozpoznać jako ten „niezłomny” (ma osobistą motywację), a Schofield – jako nieposkromiony cynik i demitologizujący wojnę sceptyk, w którym ostatecznie budzi się niechciany duch heroizmu.

„Monument”

Monument - plakat filmu

reżyseria: Jagoda Szelc
scenariusz: Jagoda Szelc
gatunek: Dramat
produkcja: Polska
premiera: 2 sierpnia 2018 r.
czas trwania: 108 min.

Poniżani przez despotyczną menedżerkę hotelu i przymuszani do wykonywania niezrozumiałych dla nich zadań studenci ulegają stopniowej odczłowieczeniu. Jagoda Szelc sama świeżo upieczona absolwentka szkoły, a jednocześnie już głośna i uznana debiutantka, wniosła do filmu mocny autorski pazur, nadrealistyczną estetykę i metodę pracy polegającą na „wybebeszaniu” tego, co podświadome, trzewiowe, osadzone w atawistycznych lękach i pragnieniach. Każdy i każda z dwudziestoosobowego zespołu dostał i dostała szansę zaprezentowania własnych umiejętności aktorskich. „Monument” to ten rodzaj kina, które bardziej się odczuwa, niż ogląda. Reżyserka zachęca widzów do korzystania z intuicji i to właśnie za tą rekomendacją radziłbym podążać. W ciemno, po omacku poszukać własnej rysy na monumencie. Nie dla łatwego sensu, ale tak po prostu. Bezinteresownie.


Opisy filmów pochodzą z portalu Filmweb.