Filmy i Spektakle

„Balladyna” (spektakl)

autor: Juliusz Słowacki
reżyseria: Marek Mokrowiecki
scenografia: Krzysztof Małachowski
muzyka: Krzysztof Misiak
choreografia i ruch sceniczny: Jan Łosakiewicz
wizualizacje: Wojciech Kapela
premiera: 26 marca 2022 r.
czas trwania: 135 min.

O dochodzeniu do władzy. O szczerych chęciach i czystych sercach. O miłościach bezinteresownych i wyrachowanych. O zemście i manipulacji. O poczuciu wyższości, które maskuje poczucie niższości. Plejada charakterów i polskich cech narodowych pokazana w krzywym zwierciadle romantycznego dramatu.

Alina i Balladyna ruszą do lasu po dzban malin, ale z czym wrócą? Po co w ogóle tam idą? Sprawa nie jest tak oczywista, jak szkolne interpretacje dramatu. Idą po władzę? Po zmianę warunków życia? Czy nienawidzą się wzajemnie czy po prostu wiedzą, że obu się nie uda? I co to wszystko mówi o historii Polski? Te pytania zadamy sobie w realizacji Balladyny, której premierą uczcimy Rok Romantyzmu Polskiego i Międzynarodowy Dzień Teatru 2022.

Plakat spektaklu Balladyna

„Biały potok”

reżyseria: Michał Grzybowski
scenariusz: Michał Grzybowski i Tomasz Walesiak
gatunek: Komedia obyczajowa
produkcja: Polska
premiera: 10 grudnia 2021 r.
czas trwania: 79 min.

Komedia pomyłek o problemach dwóch zaprzyjaźnionych małżeństw. Michał i Ewa prowadzą stateczne życie, podporządkowane pracy i drugiej ciąży. Mieszkający po sąsiedzku Kasia i Bartek borykają się z problemami finansowymi. Niespodziewanie dla wszystkich, podczas kłótni Kasia wyjawia mężowi, że łączy ją coś więcej z Michałem… Przyjaźń i miłość w jednej chwili stają pod znakiem zapytania. Wzajemne podejrzenia, powiązania finansowe oraz niewinne z pozoru kłamstwa nakręcają spiralę nieporozumień. Emocje sięgają zenitu. Na dodatek w małżeński spór angażują się windykatorzy, policja oraz wścibski sąsiad. Chaos narasta mnożąc zabawne sytuacje aż do finału, który okaże się szansą na uratowanie obydwu małżeństw. Czy wszyscy z niej skorzystają?

Plakat filmu Biały potok

„Mała mama”

reżyseria: Céline Sciamma
scenariusz: Céline Sciamma
gatunek: Dramat / Psychologiczny
produkcja: Francja
premiera: 20 maja 2022 r.
czas trwania: 72 min.

Czy potrafilibyśmy zaprzyjaźnić się ze swoim rodzicem, gdyby nasze wspólne drogi przecięły się w czasie, kiedy oboje byliśmy dziećmi? Taka sytuacja przytrafia się ośmioletniej Nelly, która spotyka rówieśniczkę łudząco podobną do swojej matki. To niecodzienne wydarzenie staje się punktem wyjścia do opowieści o przyjaźni, potrafiącej przekroczyć pokoleniowe bariery i zarazem studium potęgi dziecięcej wyobraźni. Céline Sciamma, autorka nagrodzonego w Cannes „Portretu kobiety w ogniu”, w swoim najnowszym filmie porusza motyw przepracowywania żałoby (bohaterów poznajemy w momencie odejścia nestorki rodziny), jednak na pierwszy plan wydobywa niezwykłą czułość rodzinnych relacji i celebruje ciekawość świata, którą zaraża nas młodziutka Nelly.

Plakat filmu Mała mama

„Marzec ’68”

reżyseria: Krzysztof Lang
scenariusz: Andrzej Gołda
gatunek: Dramat / Romans
produkcja: Polska
premiera: 25 marca 2022 r.
czas trwania: 120 min.

Warszawa, rok 1968. Studenci protestują przeciwko bezprawnemu relegowaniu kolegów z uczelni oraz w obronie zdjętych z afisza „Dziadów”, w reżyserii Kazimierza Dejmka, wystawianych w Teatrze Narodowym. Wśród protestującej młodzieży są także Hania i Janek. Ich rodziny znajdują się po dwóch stronach marcowej barykady. Młodzi i szaleńczo w sobie zakochani, niczym w dramacie Szekspira „Romeo i Julia”, w ogarniętym buntem kraju, walczą o swoje uczucie. Czy ich miłość przetrwa? Czy zdołają pokonać przeciwności, które stawia przed nimi los?

Plakat filmu Marzec 68

„Ballada o bialej krowie”

reżyseria: Maryam Moghadam i Behtash Sanaeeha
scenariusz: Mehrdad Kouroshniya i Maryam Moghadam
gatunek: Dramat
produkcja: Iran / Framcja
premiera: 3 grudnia 2021 r.
czas trwania: 88 min.

Życie Miny naznaczyła wielka tragedia, jaką była śmierć jej męża. Codzienność kobiety staje na głowie, gdy się dowiaduje, że Babak został uwięziony, a w konsekwencji stracony za zbrodnię, której nie popełnił. Odpowiedzialne za tę feralną pomyłkę władze chcą zamieść sprawę pod dywan i obok przeprosin oferują bohaterce finansową rekompensatę. Zrozpaczona kobieta rozpoczyna walkę z cynicznym systemem, dążąc do tego, by sprawiedliwość wyszła na jaw. Takie działania wymagają nie tylko siły i determinacji, ale także nakładów finansowych. Gdy sytuacja kobiety oraz jej córki ulega pogorszeniu, do drzwi Miny puka nieznajomy, który przekonuje, że chce spłacić zaciągnięty u jej męża dług.

Plakat filmu Ballada o białej krowie

„Najgorszy człowiek na świecie”

reżyseria: Joachim Trier
scenariusz: Joachim Trier i Eskil Vogt
gatunek: Komedia romantyczna
produkcja: Norwegia / Francja / Szwecja / Dania
premiera: 11 marca 2022 r.
czas trwania: 128 min.

Julie wkrótce kończy trzydzieści lat i jest pełna życiowej energii, ale ma też pełno życiowych rozterek. Jest szczęśliwa z Akselem, utalentowanym i odnoszącym sukcesy zawodowe rysownikiem, ale ich spojrzenie na wspólną przyszłość nieco się różni. Kiedy na przypadkowej imprezie Julie poznaje Eivinda i spędza z nim całą noc, zaczyna zastanawiać się, czy ten młodszy od niej, pewny siebie i odrobinę szalony chłopak nie jest właśnie tym, czego potrzebuje w życiu.

Plakat filmu najgorszy człowiek na świecie

„Teściowie”

reżyseria: Jakub Michalczuk,
scenariusz: Marek Modzelewski
gatunek: Komedia
produkcja: Polska
premiera: 27 sierpnia 2021 r.
czas trwania: 81 min.

Czy wesele po odwołanym ślubie to przepis na katastrofę? Owszem. I to jaką! Dwie rodziny różni wszystko – pochodzenie, status, zawartość portfela, gust. Rodzice pana młodego i panny młodej początkowo są w szoku. Co takiego się stało? Kto zawinił? Co z weselem? Czy witać gości? Grać muzykę? Polewać wódkę? Kto pokroi tort? Od słowa do słowa uprzejme uśmiechy zamienią się w publiczne pranie brudów. Aż wreszcie wybucha prawdziwa bomba… A tymczasem, wesele rozkręca się w szaloną imprezę. I nikomu nie przeszkadza brak młodej pary.

Plakat filmu Teściowie

„Lokatorka”

reżyseria: Michał Otłowski
scenariusz: Jacek Matecki i Tomasz Klimala
gatunek: Dramat / Sensacyjny
produkcja: Polska
premiera: 3 grudnia 2021 r.
czas trwania: 118 min.

Spokój mieszkańców kamienicy na warszawskim Mokotowie burzy pojawienie się rzekomego, prawnego właściciela budynku. Stosując bezwzględne metody, mężczyzna zaczyna zmuszać kolejne rodziny do wyprowadzki. Najbardziej zdeterminowana w walce o prawo do swego mieszkania jest Janina Markowska (Sławomira Łozińska). Kobieta nie zamierza opuścić domu, w którym jej rodzina mieszka od ponad 70 lat. Kiedy jednak obiekt pustoszeje, a Janina znika w tajemniczych okolicznościach, policja rozpoczyna dochodzenie. Prowadzi je stojąca na czele specgrupy oficer – Anna Szerucka (Irena Melcer). Kolejne poszlaki naprowadzają funkcjonariuszkę na trop intrygi, w którą zamieszani są politycy, agenci dawnych służb oraz wysoko postawieni członkowie palestry. Rozpoczyna się nierówna walka z układem, której stawką jest życie oraz prawa wyrzucanych na bruk mieszkańców. 

Plakat filmu Lokatorka

„C’mon c’mon”

reżyseria: Mike Mills
scenariusz: Mike Mills
gatunek: Dramat
produkcja: USA
premiera: 21 stycznia 2022 r.
czas trwania: 108 min.

Wielki powrót Mike’a Millsa, twórcy niezapomnianych „Debiutantów”, a także „Joaquina Phoenixa”, który w „C’mon C’mon” zagrał swoją pierwszą od czasów „Jokera” rolę – zaskakując i całkowicie redefiniując swój wizerunek. Kameralny czarno-biały film Millsa buduje mosty między pokoleniami, dodaje otuchy i przykleja plastry na nasze najdotkliwsze rany. Phoenix wciela się w „C’mon C’mon” w nowojorskiego singla, który przemierza Amerykę z mikrofonem, pytając dzieciaki i młodzież o ich życie, marzenia, supermoce i plany na przyszłość. Po drodze reporter odwiedza mieszkającą w Los Angeles siostrę (Gaby Hoffmann), z którą nie rozmawiał od lat, a która teraz potrzebuje jego pomocy. Żeby wesprzeć ją w opiece nad dziewięcioletnim synkiem (Woody Norman), Johnny zabiera go ze sobą do Nowego Jorku. Wspólna podróż okaże się lekcją cierpliwości, odpowiedzialności i zwyczajnie: dorosłości, której dziennikarz dotąd unikał.

Plakat filmu Cmon Cmon

„Piosenki o miłości”

reżyseria: Tomasz Habowski
scenariusz: Tomasz Habowski
gatunek: Dramat
produkcja: Polska
premiera: 25 marca 2022 r.
czas trwania: 90 min.

Ona jest dziewczyną z bloku w małym mieście, on pochodzi z zamożnej, znanej warszawskiej rodziny. Ona kelneruje i śpiewa o tym, co jej w duszy gra, on marzy o wydaniu płyty, którą utarłby nosa sławnemu ojcu-aktorowi. Poznają się, gdy ona obsługuje przyjęcie, na którym on się bawi. Połączy ich miłość do muzyki, rozdzielą ambicje i marzenia. Kruche uczucie, które rodzi się między nimi, cały czas wystawiane jest na próbę: ona wciąż przed nim ucieka, on potrafi łgać jak z nut. Czy dwa tak różne brzmienia mogą się zestroić? Ile razy w życiu możliwy jest bis?

Plakat filmu Piosenki o miłości

„Po miłości”

reżyseria: Aleem Khan
scenariusz: Aleem Khan
gatunek: Dramat
produkcja: Wielka Brytania
premiera: 29 stycznia 2022 r.
czas trwania: 89 min.

Sprzątając dom z rzeczy swego niedawno zmarłego męża, Mary Hussain (Joanny Scanlan), która – jak się można domyślać – ze względu na małżonka przeszła na islam, odkrywa sekret sprzed lat. Tajemnica nie daje jej spokoju, a żeby ją rozwikłać, bohaterka decyduje się udać do francuskiego miasta Calais. I choć to zaledwie kilkudziesięciokilometrowa odległość, okazuje się, że tyle wystarczyło, żeby mężczyzna wiódł tam zupełnie inne życie. Mary, z telefonem komórkowym męża w kieszeni, wyrusza w tę krótką podróż, by odkryć prawdę. A widzowie jej oczami oglądają fascynującą opowieść o niespodziewanym zderzeniu dwóch odmiennych kultur i rzeczywistości. Khan tworzy intymne, pełne niuansów portrety swoich postaci, z których każda usiłuje przystosować się do nowej sytuacji. Równocześnie pokazuje niekonwencjonalne modele radzenia sobie z żałobą po stracie najbliższych i zaskakujące źródła siły, jakie można odnaleźć w innych.

Plakat filmu Po miłości

„Córka”

reżyseria: Maggie Gyllenhaal
scenariusz: Maggie Gyllenhaal
gatunek: Dramat
produkcja: USA / Izrael / Wielka Brytania / Grecja
premiera: 4 marca 2022 r.
czas trwania: 121 min.

Leda (laureatka Olivia Colman) udaje się na wakacje do Grecji. Planuje czytać, wypoczywać na prywatnej plaży i korzystać z urlopu. Spokój intymnego kurortu zaburza jednak przybycie ekscentrycznej rodziny zamieszkującej największą z willi na wyspie. Uwagę Ledy przykuwa przede wszystkim Nina (Dakota Johnson), która mierzy się z trudami bycia młodą mamą, mając pod opieką kilkuletnią córkę. Obserwowanie tajemniczej nieznajomej wywołuje wspomnienia z okresu macierzyństwa, z którymi Leda od wielu lat nie miała odwagi się skonfrontować. Wracają wspomnienia i widma decyzji z przeszłości, których nie można cofnąć. mniej

Plakat filmu Córka

„Za duży na bajki”

reżyseria: Kristoffer Rus
scenariusz: Agnieszka Dąbrowska
gatunek: Familijny
produkcja: Polska
premiera: 18 marca 2022 r.
czas trwania: 106 min.

W życiu Waldka (Maciej Karaś), wypełnionym głównie grami komputerowymi, następuje prawdziwe trzęsienie ziemi. Na czas nieobecności mamy (Karolina Gruszka) zostaje pod opieką szalonej i nieprzewidywalnej ciotki (Dorota Kolak), która wprowadza, obcą mu jak dotąd, dyscyplinę i narzuca nowe obowiązki. Ale choć nietuzinkowa krewna funduje Waldkowi prawdziwy obóz przetrwania, chłopak otrzymuje od niej przy okazji najcenniejszą lekcję życia.

Plakat filmu Za duży na bajki

„Poufne lekcje perskiego”

reżyseria: Vadim Perelman
scenariusz: Ilija Zofin
gatunek: Dramat / Wojenny
produkcja: Niemcy / Rosja / Białoruś
premiera: 21 października 2021 r.
czas trwania: 127 min.

Gilles, młody belgijski Żyd, podaje się za Persa, aby przeżyć w obozie koncentracyjnym, gdzie jeden z oficerów marzy o nauce języka perskiego. Gilles zaczyna udzielać Niemcowi lekcji, wymyślając na bieżąco nowe słowa. Między mężczyznami rodzi się niespodziewana więź.

Plakat filmu Poufne lekcje perskiego

„Powrót do tamtych dni”

reżyseria: Konrad Aksinowicz
scenariusz: Konrad Aksinowicz
gatunek: Dramat / Obyczajowy
produkcja: Polska
premiera: 10 grudnia 2021 r.
czas trwania: 104 min.

Jest początek lat dziewięćdziesiątych. Czternastoletni Tomek, mieszka wraz z matką (Weronika Książkiewicz) na jednym z wrocławskich osiedli. Chłopiec, podobnie jak wielu rówieśników, wychowuje się bez ojca, który wyemigrował do USA. Jednak pewnego dnia Alek (Maciej Stuhr) nieoczekiwanie staje w drzwiach rodzinnego mieszkania. Wraz z nim w życiu Tomka pojawiają się: kolorowy telewizor, klocki Lego, buty Nike i wymarzony magnetowid. Szczęście Malinowskich nie trwa jednak długo. Wszystko przez obsesję Alka, której ten nie potrafi kontrolować. Czy jego bliscy zdołają mu pomóc, zanim będzie za późno?

Plakat filmu Powrót do tamtych dni